Sökare

torsdag 16 april 2015

BÖCKER, Fem söker(finner) en skatt, och Läckberg!

Jag älskar att läsa böcker! Jag känner mig nästan naken om jag inte har en bok med mig. Att lägga sig på kvällen utan en bok känns så fel! Det spelar ingen roll om jag är så trött att jag somnar innan huvudet nått kudden, boken SKA ligga där annars blir det inte bra!

När jag var liten plöjde jag FEM-böckerna, Tvillingarna och en massa annat från Wahlströms. Vissa böcker var så lättläste att jag kunde ta mig genom två på en dag. Tre om jag absolut inte hade något annat inplanerat den dagen.

Bokreor måste jag besöka i omgånger, böcker är så tunga att bära. På loppisar letar jag upp bokhyllorna först. Ja, jag älskar att läsa!

Min mamma läste FEM-böckerna i sin ungdom och hade till min stora lycka sparat alla böckerna i den serien. När hon tipsade mig om den första boken var jag fast!!! Att dessutom veta att HELA serien fanns hemma i vår bokhylla, ja det var lycka på riktigt. Det fanns en skatt hemma hos oss! WOW!

Ett roligt minne från vuxentiden var när jag "upptäckte" Camilla Läckbergs böcker. Jag köpte en tidning som hade med en pocketbok som gåva. Predikanten hette den och jag tyckte den verkade spännande. Ganska snabbt var jag fast i boken men när slutet kom tyckte jag att författaren missat några bitar, varför fick man till exempel inte veta hur det gick med systern Anna?  Läste på baksidan att boken var en del i en serie och att det här var del två. Isprinsessan var den första. Något klickade till i minnet. Isprinsessan? Kände jag inte igen det? Jag började rota i min bokhylla och hittade en bok jag gömt bakom de andra på grund av
De nytryckta har ett annat omslag,  hm.. undrar varför?
det hemska omslaget. En naken kvinna i ett badkar, man kunde till och med skymta hela alltet. Jag var för pryd för att ha den boken (som också var en gåva från en veckotidning) framme. Men att upptäcka att jag redan ägde boken gav en lyckokänsla likt att finna en skatt, ungefär samma som när jag fick veta att alla FEM-böckerna fanns i bokhyllan. Det som var så underbart var att det inte slutade där. En tid senare bad min mamma mig kolla genom en boklåda hon ropat in aktion, jag skulle kolla om där fanns något jag ville ha. Och där ligger BOK NUMMER TRE i Läckbergs serie. Inbunden och fin. Jag skrek rakt ut! Sen dess har jag varit fast! Jag bara måste fortsätta följa Erica och Patrik, det känns nästan som om jag känner dem!






Inga kommentarer: