Sökare

onsdag 10 december 2014

Uppsala!

kaffepaus Västerås
Jag har nog bott i Örebro för länge. Är i chock att människor kan vara så trevliga. 
Idag har jag varit i Uppsala! 

snyggaste på tåget
Resan dit hade två stopp varav ett längre i Västerås. Maken gnällde lite över att få vänta medan jag var glad att få tid att dricka kaffe. När man inte är utanför Örebro så ofta är alla platser ett nytt äventyr. Ja, jag är lättroad!

maken på jobbet
Hängde med en sväng till makens kontor,  drack kaffe och hälsade på hans kollegor.  När jag skulle ner till centrum fick jag skjuts och guidad visning. Redan då förstod jag att Uppsalabor nog är väldigt trevliga!
Servicen var bra och jag fick tips och råd i butikerna jag besökte. En butik som sålde fairtrade hudvård fick mig att köpa en tvål, nu kan jag lukta gott med gott samvete. Hittade en engelsk
bokhandel som gjorde mig helt pirrig. Skulle nog kunna flytta in där. Fick otroligt bra service och hade kunnat prata en bra stund till om det inte hade kommit fler kunder. 

I en trång liten butik som sålde amerikanskt godis blev jag också stående lääänge. 
Pop-tarts och en supersöt plåtask med motiv från favoritfilmen "Breakfast at Tiffanys" fick följa med mig hem.



Hugos kaffe med flit
Runt tolv blev jag kaffesugen och hittade en liten lokal som utlovade kaffe.  Försiktigt klev jag in och fick mottagande jag inte är van vid från kalla Örebro. Jag tror att jag inte gör den rättvisa genom blott mina ord. "Hugos kaffe med flit" måste upplevas!  Fick provsmaka en söt dryck från snapsglas och kaffet jag köpte fick jag sätta valfri prislapp på då alla inkomster skulle gå till Musikhjälpen som denna vecka är i Uppsala. 

Den stora poeten Henry
Gratis kaka sitter aldrig fel
En pratglad ägare gjorde att jag blev sugen att stanna en liten stund då det utlovades underhållning från "scenen" inne i den lilla lokalen. Jag klämde mig ner och lyssnade på Henry Bowers mörka sanningar som berättades med en glimt humor. Folket som hittade in i det lilla kaffeparadiset hade stickade tröjor och dreads, alla kände varandra och hade av någon anledning tid att sitta och dricka kaffe och lyssna på poeter trots att det var mitt på dagen en vanlig onsdag.


Kodjo och Petter
Trogna Uppsalabor trotsade regnet

Gick förbi buren där Musikhjälpen sitter i denna vecka. Knäppte några foton på Kodjo och Petter och la i en slant i en insamlingsbössa. Musikhjälpen är mer än bara en bur på stan i Uppsala. Hela staden hade insamlingar och var engagerade i detta projekt, härligt att se! 





Domkyrkan, bara för att...


Uppsala var trots regn och kyla en stad av värme!








Inga kommentarer: